BISNESTÄ KIERTOTALOUDESTA -tilaisuussarja eteni kolmanteen osaansa, jossa pohdittiin asiakaslähtöisyyttä kiertotalouden liiketoiminnan näkökulmasta.


Myös kiertotalousliiketoiminnan keskiössä on oltava asiakas ja tarkoituksenmukainen tuote- tai palvelutuotanto. On hyvä selvittää, miten asiakasta voisi ymmärtää paremmin, luoda lisäarvoa tuomalla ratkaisuja heidän tarpeisiinsa ja samalla tarjottavien tuotteiden ja palveluiden kautta auttaa asiakasta toimimaan vähemmän ympäristöä kuormittaen.

Tilaisuudessa tutustuttiin kehittämistyön apuna käytettäviin työkaluihin: Arvontuottoa voi lähteä hahmottamaan ja tuotteen tai palvelun arvoa asiakkaalle kiteyttämään arvokanvaksen kautta, ja vaikuttavuusketju (IOOI method) auttaa suunnittelemaan vaikuttavia ja pitkälle aikavälille arvoa tuottavia toimia.

Yrityspuheenvuorossa Sleipner Finland Oy:n Outi Piisilä kertoi avoimesti ja konkretiaan kytkien poikkeuksellisesta tuoteratkaisusta, jolla he myyvät asiakkailleen lisäarvoa ja tuotannon tehostamista vastuullisuutta unohtamatta. Sleipner Finland tarjoaa raskaan kaluston siirtoratkaisuja kaivosteollisuuteen ja maanrakentamiseen. Erityishuomiota sai Sleipnerin verkkosivuilta löytyvä Benefit calculator, jolla asiakkaalle konkretisoidaan ratkaisuilla saavutettavissa oleva lisäarvo. Laskuri raportoi muun muassa huolto-, polttoaine-, hiilidioksidipäästö- ja aikasäästöt suoraan asiakkaan sähköpostiin.

Tervetuloa tilaisuussarjan seuraavaan osaan Kuopion Klubille keskiviikkona 8.1.2025, jolloin teemana on Data, digi ja teknologiat. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä.